Vlada Isac, elevă în clasa a IX-a a Liceului „Mircea Eliade”, a venit
recent la filiala noastră şi a solicitat informaţii despre Simfonia a IX-a de
Ludwig van Beethoven, pe motivele căreia a fost scris Imnul Uniunii Europene.
Ne-am gîndit că acest subiect i-ar putea interesa şi pe alţi utilizatori şi,
drept urmare, am însăilat articolul pe care îl puteţi citi în continuare.
DE LA SIMFONIA A IX-A DE BEETHOVEN PÎNĂ LA
IMNUL UNIUNII EUROPENE
Anul 1824, şapte mai. Concert în sala Teatrului vienez „Kertnethor”.
Se interpretează în premieră Beethoven, Simfonia a IX-a. Un sărac, un infirm
(compozitorul pierduse între timp complet auzul), întruchipare vie a durerii, a
zămislit din calvarul său Bucuria pentru a o dărui apostolic oamenilor…
Consemnarea unui martor ocular al evenimentului: „Succesul a fost colosal. Beethoven, în
schimb, stătea cu spatele la public şi nu auzea aclamaţiile. Atunci cîntăreaţa
Charolina Unger l-a întors cu faţa spre sala agitată. Profund mişcat, el a mulţumit
asistenţei pentru ovaţii. Era un tablou sfîşietor de trist să-l vezi pe acest
titan al spiritului atît de insensibil la ceea ce se întîmplă în sală”. Dar să
facem o translaţie în timp, ca să coborîm în adolescenţa lui Beethoven. Anul
1785. Scriitorul german Friederich Schiller scrie “Odă Bucuriei” (“Către bucurie”). “Îmbrăţişaţi-vă, milioane!” – acest apel cu aspiraţii umaniste, ce
îndeamnă la o fraternitate mondială, lansat în ajunul exploziei revoluţionare
din Franţa, înregistrează un ecou puternic în rîndurile tineretului. Dar Beethoven
e încă prea tînăr pentru a înţelege semnificaţiile multiple ale versurilor
schilleriene. El nu are decît 15 ani: O, divină bucurie,
Ce purcezi din Elizeu,
Un îndemn ceresc ne-mbie
Înspre sanctuarul rău. Vraja ta uneşte toate, Tot ce lume-a despărţit: Om cu om devine frate Sub aripa-ţi îmblînzit.
Peste cinci ani (deci, în 1790), profesorul Bartholomeo
Phineschich îi atrage atenţia lui Ludwig asupra „Odei bucuriei” şi atunci el e
animat de ideea de a o pune pe note. Despre acest proiect vorbeşte Phineschich
într-o scrisoare către Charlotta Schiller, soţia scriitorului: „Un tînăr din
oraşul nostru (Bonn – nota noastră), ale cărui aptitudini muzicale sunt ieşite
din comun şi de la care se poate aştepta ceva măreţ şi sublim, intenţionează să
pună pe note „Oda bucuriei”… Anul 1794. În viaţa cotidiană, pe scenele
teatrelor sunt la modă cîntecele în care se glorifică dragostea, prietenia,
relaţiile umane guvernate de sentimentul fraternităţii. Genul ca atare s-a
infiltrat în Germania din Franţa revoluţionară. Cu plăcere scrie asemenea
cîntece şi Beethoven. Titlurile lor sunt destul de sugestive: „Fericirea
prieteniei”, „Cîntec de nuntă”, „Cîntecul alianţei” ş. a. Printre acestea se
evidenţiază, în primul rînd, cel intitulat „Dragoste reciprocă”. El parcă
anticipează aluziv melodia „Bucuriei”, însă pînă la Simfonia a IX-a mai sunt
totuşi trei decenii…
În 1808 Ludwig van Beethoven definitivează „Fantezia
pentru pian, cor şi orchestră”. În ea palpită din nou motivul din „Iubire
reciprocă”, numai că de astă dată avem de-a face cu un imn dedicat artei.
Asemenea unei stele ademenitoare, aidoma unui miraj, apare şi se pierde, apoi
iarăşi revine în schiţele sale melodia „Bucuriei”. Ultima dată compozitorul o
curtează în anul 1822, de acum pentru a-i da cît mai repede viaţă într-o
grandioasă pînză simfonică. Iată a o mărturie din jurnalui lui Anton Schindler,
secretarul lui Beethoven: „Ludwig căuta chinuitor forma definitivă a
introducerii pentru finalul Simfoniei a noua. Într-o bună zi el a intrat
alergînd în cameră şi a exclamat: „Am găsit, am găsit!” Apoi întins o foaie de
hîrtie cu următoarele cuvinte: „Hai să-i cîntăm un imn nemuritorului Schiller!”
După această propoziţie urma însăşi melodia „Bucuriei”… Mai departe Beethoven a
scris cu propria sa mînă: „Iată că, în sfîrşit, am găsit-o…Eu singur voi începe
să cînt Bucuria”:
Lumii-ntregi
sărut fierbinte!
Vă uniţi,
noroadelor!
Peste bolta
stelelor
Stă de veghe-un
bun părinte.
Slavă să nălţăm
iubirii, Bolta să ne fie
scut. Unde
Cel-Necunoscut E stăpînil
firii. Fierbe-n cupe
bucuria Şi, din
strugurii-auriţi, Deznădejdea bea
tăria, Canibalii-s
îmblînziţi.
Întreaga viaţă a lui Beethoven se aseamănă cu o zi
traversată de furtuni. La început e o dimineaţă senină şi liniştită. Apoi se
revarsă în jerbe imense o lumină sinistră. Cele mai senine gînduri sunt
învăluite de o umbră tenebroasă, ea se destramă, apare din nou, întunecînd
inima prin jocu-i arbitrar şi dezlănţuit; deseori ideea muzicală parcă se
dizolvă în aceste tenebre, iese la suprafaţă, alteori din nou se pierde şi
numai în final îşi face apariţia un val plin de mînie. Chiar şi jovialitatea
capătă nuanţe caustice, frenetice. Furtuna înaintează o dată cu apropierea
serii. Şi iată de acum nourii grei, sfîrtecaţi de fulgere, umflaţi de furtună
ca nişte ugere – e începutul Simfoniei a IX-a. Brusc, chiar în toiul uraganului
nestăvilit, negura se destramă şi ziua senină se întoarce pe bolta cerului
datorită Creatorului… O atare forţă de generalizare nu avea antecedente în
muzică. „Simfonia a noua constituie punctul culminant al geniului beethovenian,
avea să exclame compozitorul francez Hector Berlioz. – Aceasta e muzica
sferelor înalte. Beethoven e întruchiparea Atotputernicului”. Aşadar, “Îmbrăţişaţi-vă, milioane!” – această
chemare beethoveniană a stat la baza Imnului Uniunii Europene. Iată cum doi
mari creatori – Schiller şi Beethoven – şi-au dat mîna pentru a ne demonstra că
Bucuria, încrederea în viaţă alcătuiesc darul care ni se aduce după înfrîngerea
greutăţilor. Aşa fragilă şi vulnerabilă cum pare ea, viaţa este singura formă
de victorie asupra morţii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu